PDA

Zobacz pełną wersję : [MkI] Podświetlenie pokręteł wentylacji



bartas
03-04-2006, 11:30
Witam,

proszę o pomoc w zakresie podświetlenia pokręteł wentylacji. Wracałem sobie wieczorkiem do domu i cosik ciemno widziało mi się nad radiem. Zorientowałem się, że żadne z pokręteł nie jest podświetlone :zly: . Czy da się to samemu naprawić? Być może trzeba wymienić tylko żarówki, ale jak?
Aha i jeszcze jedno - czy włącznik świateł jest również podświetlany? Jak kupiłem swoje auto to od początku nie był podświetlony.

fuel111
03-04-2006, 11:49
Witaj, najlepiej zdjąć panel konsoli środkowej i żarówki do wymiany.

werc
03-04-2006, 11:53
I wyłacznik świateł też jest podświetlany - procedura ta sama ściągnąć paneł i wymienić żarówki. Jest jeszcze jedna mała żaróweczka w pokrętle przełacznika świateł.

drFranz
03-04-2006, 11:59
przerabialem ten temat ostatnio ;) w pokretlach masz 2 zaroweczki, a dostac sie do nich mozna po wyjeciu radia, zdjeciu przedniej obudowy (musisz ja podwazyc, jest na zaczepach) no i na koniec masz juz dostep do calego modulu z pokretlami ktory musisz wykrecic i jak go odwrocisz zobaczysz upragnione zarowki do wymiany ;) teraz tylko wizyta w sklepie forda po zarowki (kosztuja 9zl od sztuki sic!) albo pokombinuj troche z zalozeniem zwyklej malej zarowki od podswietlen w innych autach (malutka zarowka 1,2 W cala szklana) do oprawki ktora masz razem z przepalana zarowka a robisz to tak:

wyciagasz stara zaroweczke z oprawki poprzez wcisniecie metalowych zaczepow z boku oprawki i delikatne wysowanie do gory metoda raz jedna raz druga strona.
gdy masz juz wszystko w czesciach bierzesz mala zaroweczke rozginasz boczne druciki tak zeby jak patrzysz na zarowke z boku utworzyly odwrocone V

jak zajzysz do oprawki to na dnie po bokach zobaczysz dwie szczeliny w ktorych normalnie siedza blaszki podtrzymujace zarowke wkladasz nowa zaroweczke do oprawki celujac drucikami w owe szczeliny.

jak juz ja tam wsadzisz bierzesz blaszki i zaginasz zaczepy podtrzymujace oryginalna zarowke tak zeby za bardzo ci nie przeszkadzaly nastepnie wsuwasz blaszki na swoje miejsca i rownomiernie (jedoczesnie) je wciskasz az dojda do konca oprawki.

teraz tylko sprawdzic czy sie udalo tzn czy zaroweczka nie wylata i czy swieci ;)

co do samych zaroweczek, musza byc dokladnie tej samej mocy co oryginaly bo nie zauwazylem zadnej nierownomiernosci w podswietleniu a w zegarach mam czesc takich i czesc przerabianych.

co do wlacznika swiatel to jest tam zarowka ktora powinna swiecic "cala dobe" jest chyba inna niz taka od podswietlen zegarow, pamietam, ze tez wymienialem i tez zastosowalem podobna metode bo oryginal byl kosmicznie drogi jak na zaroweczke.

pozdrawiam

Kamil

bartas
03-04-2006, 12:01
Macie może w takim razie jakiś opis jak zdjąć panel konsoli środkowej?

bartas
03-04-2006, 12:23
OK. Tak zrobię. Ale podrąże jszcze temat, jak zdemontować włącznik świateł? Próbowałem kiedyś go zdjąć, odkręciłem śrubki z obudowy i w którymś miejscu obudowa się trzyma, ale nie na śrubie.

stefanx9999
03-04-2006, 12:41
Wlasnie to przerabialem w ta sobote :banan:
1 - zarowki do podswietlenia wentylacji - 2x3W - do nabycia w sklepach elektronicznych po 4,20 (nalezy je tylko wsunac do oryginalnych oprawek jak opisano wyzej - tylko, ze ja wylamalem te blokujace blaszki, bo inaczej wyjsc nie chcialo - i tak sie super trzyma)
2 - zarowki do podswietlenia przelacznikow swiatel - 2x1,2W - rowniez do nabycia w sklepach z elektronika (po 0,80, ale trzeba jeszcze oddzielnie dokupic plastikowe obudowy po 2,00 - bo w oryginalne nie wejda)
3 - jest jeszcze zaroweczka w samym pokretle wlaczania swiatel - ale jest 'kosmiczna' - bede pisal oddzielny watek - bo za cho...e nie mozna jej dostac (nawet w sklepach Forda...)

Wracajac do pytania o przykrecenie wlacznika. Ja tam nic nie krecilem... Cala plastikowa obudowa (ta czarna) - wchodzi na wcisk (i tak rowniez schodzi). Potem trzeba tylko odpiac kabelki (bo inaczej ciezko sie dobrac do zarowek w tylu). Ta zarowke z 'galki' wyjmujemy poprzez wlozenie np. spinacza w otwor od dolu 'galki'.

bartas
03-04-2006, 12:48
Zastanawiam się dlaczego piszecie o 2 przełącznikach świateł. Ja mam tylko jeden. Po prawej stronie od kierownicy - jeden przełącznik światła postojowe (lewe, prawe, obydwa) i światła mijania. Nie mam elektrycznej regulacji świateł. Po prostu Mondeo bida.

stefanx9999
03-04-2006, 12:53
Po Prawej stronie kierownicy 8O
Ja ma z lewej jeden od wspomnianych fukcji + drugi od wysokosci swiatel (jesli chodzi o podswietlenie to sa one oswietlane tymi samymi zaroweczkami) + oczywiscie jasnosc oswietlenia wskaznikow (ale to juz oddzielnie).

bartas
03-04-2006, 13:06
sorki, miałem na myśli lewą stronę. Ale piszesz o 2 żarówkach, a ja mam 1 włącznik świateł + oczywiście jasność podświetlenia. Chodzi mi głównie o podświetlenie ikon nad przełącznikiem. Co do żarówek, to mam dostęp do wszystkich żarówek produkowanych przez firmę Osram. Myślę, że nie będzie problemy z kupnem odpowiednich żarówek. Największy problem dla mnie to ich wymiana, chociaż żarówki podświetlenia zegarów udało mi się wymienić.

stefanx9999
03-04-2006, 13:41
Zarowki w podswietleniu tych dwu przelacznikach (nie wiem jak jest w w przypadku jednego przelacznika - ale mysle, ze podobnie) sa ulozone troche skosnie, ale i tak obie sa pomiedzy pokretlami (i sluza oczywiscie do podswietlenia tych ikonek na zew. pokretel). Zwykle zarowki 1,2W.
Do podswietlania ikonek 'na pokretle' wlaczania swiatel jest dodatkowa zarowka, dostepna w ciagu 30sek. pracy (spinaczem i obcazkami).

Jesli zmieniales zarowki 'zegarow', to TA zmiana, to jest pikus.

P.S. Zrobie zdjecia tej nieszczesnej zarowce w pokretle (niestety dopiero jutro) - jesli uda Ci sie zalatwic 2 - to tez sie na nia pisze....

bartas
03-04-2006, 14:06
OK. Jak załatwię żarówki to dam znać (tylko muszę zobaczyć zdjęcia). Dzisiaj wieczorkiem wezmę się za wymianę pozostałych. Mam nadzieję że mi się powiedzie. Dzięki za pomoc

dejf
03-04-2006, 14:19
Ojejku spinacze obcążki jak się to czyta to az ciarki mnie przechodzą....a musze u siebie wymienic zarówki w podswietleniu zegarów oraz od pokreteł wentylacji mysle ze jak się tym zajmę i bede to widział to nie bedzie takie straszne. I tu jeszcze jedna sprawa czy ktoś z Was mili forumiarze mógłby zrobic cos w formie załacznika jakie zarówki gdzie się montuje chodzi mi o podswietlenie zegarów o raz pokreteł wentylacji oraz ile ich potrzeba w sumie......mysle ze sie przyda jeszcze nie raz taka sciagawka :beer:

stefanx9999
03-04-2006, 14:51
1. Oswietlenie zegarow - 5 sztuk 3W - najlepiej kupic w 'elektroniku' bez oprawek i wstawic w fabryczne oprawki - cena 4,00/szt. (w ASO ok. 6,00-8,00).
2. Oswietlenie panelu ogrzewania - 2 sztuk 3W (jak wyzej).
3. Oswietlenie popielniczki/zapalniczki - 1 sztuka 1,2W bez oprawki - cena w 'elektroniku' 0,80 (w ASO jak wyzej) - wstawiamy w oprawke fabryczna.
4. Oswietlenie przelacznikow swiatel:
a) 2 sztuki 1,2W (ceny jak wyzej) - bez oprawek + zakup oprawek (standardowe. plastikowe) po 2,00/szt.
b) 1 sztuka 1,2W - hm, Philipsa, ale jeszcze nie udalo mi sie dostac zamiennika (w ASO brak mozliwosci zakupu).

I jeszcze jedno - jesli zmieniamy zarowki - to polecam komplet, gdyz nie jest to duzy koszt, a szkoda ponownej pracy. Ponadto zauwazylem (i nie potrafie tego wytlumaczyc), ze jesli juz ruszymy 'stara' zarowke, ktora normalnie swiecila - to juz swiecic nie bedzie 8O i wymiana na nowa staje sie niezbedna.

werc
03-04-2006, 15:16
Trochę się nie zgodzę:
podświetlenie popielniczki 5W3 - tak jak piszesz tylko 3W przy 1,5 niewiele widać (zresztą tak jest fabrycznie
podświetlenie zegarów i kontrolki 3W3 (chyba) nie do dostania w żadnym elektroniku
Jedyne zamienniki jakie możesz dostać
popielniczka
poświetlenie wyłączników światła i nawiewy
Reszta niestety :ass: co nie znaczy że nie można nic dobrać np. diodek lub wstawić inne jak kolega :metal ja jednak lubię mieć "tak jak w książce pisze"
@ stefan nie obraź się ale twoje dziwne zachowanie się żarówek wynika właśnie ze stosowania "zamienników"

stefanx9999
03-04-2006, 16:08
Nie mam sie o co obrazac...
a) popielniczke - faktycznie u mnie srednio widac, ale taka zarowke mialem tam wstawiona 'od nowosci'... Sprawdze, czy wejdzie tam wieksza (chetnie ja zmienie, jak tylko wejdzie i nie bedzie palic plastikowej obudowy).
b) fakt, ze w zegary wstawilem oryginaly...( i tu bije sie w piersi, gdyz bylem swiecie przekonany, ze sa takie same jak te w nawiewach, w ktore dalem zamienniki).
c) dziwne zachowanie zarowek odnosi sie do oryginalow, ktore zastalem w moim mondku. Pojazd ma juz 11 lat, wiec moga dzialac dziwnie (zalatwilem tak 2 z zegarow i 1 z nawiewow).

Pozdro.

bartas
03-04-2006, 16:14
Jeszcze jedno pytanie, kiedyś widziałem w postach link do maila na którym był zapisany plik pdf Sam naprawiam... Czy w tej książce są informacje o rodzajach żarówek do Mondeo? Jeżeli tak czy jest jeszcze gdzieś zapisana w pdf ta książka?

werc
03-04-2006, 16:57
Nie ma, na forum MKP jest zabronione uprawianie piractwa (a jest to nielegalny skan tej książki) Jeśli chodzi o żarówki to ja tam nic takiego nie widziałem są żarówki główne (śwatła, kierunkowskazy itd) Gdzieś na forum powinien być post z kompletnym zestawem żarówek - spróbuj poszukać, jak nie znajdziesz pisz do fuela on gdzieś powinien mieć :metal

Spróbuj poszukać w elektronicznych zamienników diodowych - do podświetlenia przełączników są napewno, ja płaciłem w eletronicznym chyba po 4zł/szt - śliczne gotowe razem z oprawką. Do deski da się dorobić, nawet ktoś na forum dokładnie to opisał. Najgorzej jest dorobić do pokrętła świateł :wall: trzeba mieć anielską cierpiliwość i mikroskopijne elementy np. SMD - ale da się :metal Założysz diody masz święty spokój na długi czas :metal

stefanx9999
04-04-2006, 08:41
Musze jeszcze raz wrocic do tematu zamiennikow zarowek...wczoraj jeszcze raz je przejrzalem, bo nie mialem spokoju...
Na pierwszym zdjeciu:
1 - oryginalna zarowka+oryginalna oprawka od podsw. panelu wentylacji
2 - oryginalna oprawka+zamiennik zarowki od podsw. 'zegarow'
3 - oryginalna oprawka+oryginalna zarowka od podsw. wlacznikow swiatel.
4 - zamiennik oprawki + zamiennik zarowki od j.w. (tu widzimy roznice w oprawce, ale spoko wchodzi i dziala).
Na drugim zdjeciu jest 'nieszczesna' zarowka z galki wlacznika swiatel.
Na trzecim wklady zarowek zamiennikow 1,2W oraz 3W.

http://img137.imagevenue.com/loc210/th_32824_komplet2.jpg (http://img137.imagevenue.com/img.php?loc=loc210&image=32824_komplet2.jpg)

http://img139.imagevenue.com/loc24/th_32877_zarowka_galka.jpg (http://img139.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=32877_zarowka_galka.jpg)

http://img106.imagevenue.com/loc224/th_36130_zarowki_bez_oprawki.jpg (http://img106.imagevenue.com/img.php?loc=loc224&image=36130_zarowki_bez_oprawki.jpg)

Jak widac - oprawki zarowek nawiewow i 'zegarow' sa jednakowe (pomijajac kolor). Nalezy wiec zalozyc (moze blednie, ale...), ze zarowki wewnatrz tez sa jednakowe. Zamiennik zarowki, ktory zastosowalem - jest wymiarami zgodny z oryginalem. Mozna sie jedynie przyczepic do mocy. W zamiennikach jest to 3W. W oryginalach 'chyba' tez (i tu prosze o opinie - by calkowiecie rozwiac moje watpliwosci).

dejf
04-04-2006, 08:46
na pierwszy rzut oka widac ze chyba wszystko jest ok jeśli mozesz podeslij mi szegółowe dane tych żaróweczek od pokręteł bo zamierzam sie za to zabrac. No i bedzie trzeba wydrzec stare najprawdopodobniej spalone zaróweczki z tych "obsadek" i zapodac tam te które kupie nie myle sie?? :beer:

stefanx9999
04-04-2006, 08:54
Nie mylisz sie trzeba wyluskac stare zaroweczki z oprawek. Najlepiej usunac (malym, ostrym srubokretem, nozem itp.) zapadki na blaszkach po bokach, bo ciezko je odpowiednio podgiac, by blaszki wyszly (na zdjeciu juz po usunieciu) - wystarczy je odgiac, a same 'odpadna'. Nastepnie trzeba podwazac wystajace konektory w kierunku, w ktorym ma wyjsc zarowka. Zarowka wyjdzie razem z nimi. Poniewaz mocowanie zaroweczki jest ciut wezsze od oryginalu (z pol milimetra) - trzeba te blaszki jeszcze delikatnie podgiac, zeby luzu nie bylo, zamontowac w oprawce (rowniez podgiac druciki na zarowce, by delikatnie odstawaly) i wlozyc nowa zarowke.

http://img101.imagevenue.com/loc256/th_36992_zabek.jpg (http://img101.imagevenue.com/img.php?loc=loc256&image=36992_zabek.jpg)

Mam spisane dokladne wymiary zarowek (niestety w domu - wiec podesle je jutro), a tak na oko , to dlugosc 19mm, srednica 7mm, 3W - widoczne dokladnie na zdjeciach kilka postow wyzej w tym temacie .

dejf
04-04-2006, 09:46
to spoko jak mi je jutro podeslesz to czym predzej udam sie sklepu zakupie i bede sie próbował za to wziasc :beer:

bartas
04-04-2006, 10:31
Też będę musiał się za to wziąć, chociaż zacząłem zastanawiać się nad diodami. Rozumiem, że diody trzeba zamontować w oprawki od żarówek. Moc diodek jest taka sama jak żarówek?

werc
04-04-2006, 10:55
Też będę musiał się za to wziąć, chociaż zacząłem zastanawiać się nad diodami. Rozumiem, że diody trzeba zamontować w oprawki od żarówek. Moc diodek jest taka sama jak żarówek?

Nie wszystkie - jak pisałem niektóre można dostać gotowe w oprawkach :metal
Co do mocy :)) jest duuużo niższa (w porównaniu z żarówą prawie znikoma) natomiast skuteczność świecenia wyższa. Czysty zysk - mniejsze zużycie prądu, większa trwałość a efekt lepszy od fabycznego.

Jeśli dorabiasz ze standardowych diodek musisz spiłować i wypolerować końce (soczewki) albo zakupić gotowe dające rozproszone światło, no i oporniczek ok 1 kohm ze względu na napięcie pracy diody.

stefanx9999
04-04-2006, 11:05
Z diodami mozna na trzy sposoby:
a) praca wlasna I (wstawiamy w oprawki)
b) praca wlasna II (lut bezposrednio z ominieciem oprawek - ktos tak robil, ale ja bym tak swojemu mondkowi nie zrobil)
c) zakup na allegro - sa dostepne oprawki z diodami w przystepnej cenie 2-4zl

O mocy diod raczej sie nie rozmawia, to zupelnie inna bajka - to sie raczej grzac nie bedzie - jasnosc diod (mozna dostac rozne diody, mozna tez stosowac rozne oporniki - min 520 ohm) trzeba ustalic metoda prob i bledow.
Pamietajcie by wstawiane diody byly biale lub zielone, bo inaczej kolor wyjdzie co najmniej nieciekawy.

Diody maja wiele plusow - ale jak dla mnie jeden minus, ktory je dyskwalifikuje - po zamontowaniu diod nie bedzie mozliwosci przyciemniania odpowiednim pokretlem....(ewentualnie trzeba zmienic wszystkie zarowki na diody i dodatkowo jeszcze ten potencjometr).

bartas
04-04-2006, 11:16
oporniki, omy...... no to koncentruje się już tylko na wymianie żarówek na fabrycznie nowe. Nie jestem elektrykiem, ani elektronikiem więc lutownic i innych takich urządzeń u mnie nie znajdę. Pozostaje mi tylko zakup nowych żarówek i samodzielne ich założenie.

stefanx9999
04-04-2006, 12:58
Nie ma co sie tak od razu zrazac. Lutownica przyda sie kazdemu... :))

A na powaznie - diody w oprawkach zakupione na allegro - juz maja oporniki (lutownica nie jest potrzebna) i sa gotowe do montazu w mondku.
Zakup zamiennikow zarowek tez nie wymaga posiadania urzadzen elektrycznych (a jedynie pewne zdolnosci manualne).
Ale oczywiscie zakup oryginalow tez jest mozliwy. :metal

mondi84
04-04-2006, 13:07
na powaznie kupilem kiedys diody w jakims sklepie elektronicznym w internecie na wzór oryginalnych zarowek forda i jak je zalozylem to mi bezpiecznik ciagle lecial i postanowilem zamontowac standartowe zarowki z deski od opla czy VW i rozgiąc nóżki i działa a swoja droga pokretla od nawiewów oswietlane sa 2 zarowkami ale trzeba odkreci panel sterujący zeby się do nich dostac






:banan:

stefanx9999
05-04-2006, 09:19
Obiecane wymiary zamiennikow zaroweczek (szklanych wkladek):
- 3W - dlugosc 18,5mm, srednica 7,5mm, grubosc czesci splaszczonej 3mm
- 1,2W - dlugosc 18mm, srednica 5mm, grubosc czesci splaszczonej 2,5mm.
- wymiary zarowki 'z galki wlacznika swiatel':

http://img19.imagevenue.com/loc241/th_09004_zarowka_galka_wymiary.jpg (http://img19.imagevenue.com/img.php?loc=loc241&image=09004_zarowka_galka_wymiary.jpg)


Wymiarami bardzo nie ma sie co sugerowac. Jak zarowka bedzie dluzsza o 2mm lub srednica wieksza o 1mm to tez obleci.

mlopus
12-11-2006, 15:34
Musze jeszcze raz wrocic do tematu zamiennikow zarowek...wczoraj jeszcze raz je przejrzalem, bo nie mialem spokoju...
Na pierwszym zdjeciu:
1 - oryginalna zarowka+oryginalna oprawka od podsw. panelu wentylacji
2 - oryginalna oprawka+zamiennik zarowki od podsw. 'zegarow'
3 - oryginalna oprawka+oryginalna zarowka od podsw. wlacznikow swiatel.
4 - zamiennik oprawki + zamiennik zarowki od j.w. (tu widzimy roznice w oprawce, ale spoko wchodzi i dziala).
Na drugim zdjeciu jest 'nieszczesna' zarowka z galki wlacznika swiatel.
Na trzecim wklady zarowek zamiennikow 1,2W oraz 3W.

http://img137.imagevenue.com/loc210/th_32824_komplet2.jpg (http://img137.imagevenue.com/img.php?loc=loc210&image=32824_komplet2.jpg)

http://img139.imagevenue.com/loc24/th_32877_zarowka_galka.jpg (http://img139.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=32877_zarowka_galka.jpg)

http://img106.imagevenue.com/loc224/th_36130_zarowki_bez_oprawki.jpg (http://img106.imagevenue.com/img.php?loc=loc224&image=36130_zarowki_bez_oprawki.jpg)

Jak widac - oprawki zarowek nawiewow i 'zegarow' sa jednakowe (pomijajac kolor). Nalezy wiec zalozyc (moze blednie, ale...), ze zarowki wewnatrz tez sa jednakowe. Zamiennik zarowki, ktory zastosowalem - jest wymiarami zgodny z oryginalem. Mozna sie jedynie przyczepic do mocy. W zamiennikach jest to 3W. W oryginalach 'chyba' tez (i tu prosze o opinie - by calkowiecie rozwiac moje watpliwosci).

Co do pierwszego zdjęcia i drugiej żarówki, to u mnie jest zupełnie coś innego, większy cokolik, inny kształt jutro postaram się zapodać fotkę, no cóż deska rozebrana auto wygląda jak ktoś bez sztucznej szczęki, ale jeżdzi co mnie trochę pociesza.

mlopus
12-11-2006, 15:39
Musze jeszcze raz wrocic do tematu zamiennikow zarowek...wczoraj jeszcze raz je przejrzalem, bo nie mialem spokoju...
Na pierwszym zdjeciu:
1 - oryginalna zarowka+oryginalna oprawka od podsw. panelu wentylacji
2 - oryginalna oprawka+zamiennik zarowki od podsw. 'zegarow'
3 - oryginalna oprawka+oryginalna zarowka od podsw. wlacznikow swiatel.
4 - zamiennik oprawki + zamiennik zarowki od j.w. (tu widzimy roznice w oprawce, ale spoko wchodzi i dziala).
Na drugim zdjeciu jest 'nieszczesna' zarowka z galki wlacznika swiatel.
Na trzecim wklady zarowek zamiennikow 1,2W oraz 3W.

http://img137.imagevenue.com/loc210/th_32824_komplet2.jpg (http://img137.imagevenue.com/img.php?loc=loc210&image=32824_komplet2.jpg)

http://img139.imagevenue.com/loc24/th_32877_zarowka_galka.jpg (http://img139.imagevenue.com/img.php?loc=loc24&image=32877_zarowka_galka.jpg)

http://img106.imagevenue.com/loc224/th_36130_zarowki_bez_oprawki.jpg (http://img106.imagevenue.com/img.php?loc=loc224&image=36130_zarowki_bez_oprawki.jpg)

Jak widac - oprawki zarowek nawiewow i 'zegarow' sa jednakowe (pomijajac kolor). Nalezy wiec zalozyc (moze blednie, ale...), ze zarowki wewnatrz tez sa jednakowe. Zamiennik zarowki, ktory zastosowalem - jest wymiarami zgodny z oryginalem. Mozna sie jedynie przyczepic do mocy. W zamiennikach jest to 3W. W oryginalach 'chyba' tez (i tu prosze o opinie - by calkowiecie rozwiac moje watpliwosci).

Co do pierwszego zdjęcia i drugiej żarówki, to u mnie jest zupełnie coś innego, większy cokolik, inny kształt jutro postaram się zapodać fotkę, no cóż deska rozebrana auto wygląda jak ktoś bez sztucznej szczęki, ale jeżdzi co mnie trochę pociesza.