• Bezpieczniki, przekaźniki w MKI oraz MKII

    Ponieważ przeglądając forum jako nowy, zauważyłem częste problemy z odnalezieniem prawidłowego bezpiecznika lub przekaźnika, pozwoliłem sobie zamieścić opis tychże skrzynek dla MKI oraz MKII.

    Na początku swojej przygody z motoryzacją często zaczynałem naprawę samochodu od końca. Więc podczas usterek z elektryką warto zacząć pracę od sprawdzenia bezpieczników.

    Nadmieniam, iż warto wozić ze sobą bezpieczniki zapasowe. Czasem z ich braku można wracać do domu w nocy bez np. świateł.

    Bezpieczniki o odpowiedniej wartości mają odpowiedni kolor.
    Liliowy – 3 A
    Brązowy – 7,5 A
    Czerwony – 10 A
    Niebieski – 15 A
    Żółty – 20 A
    Zielony – 30 A

    Znamionowa wartość prądu bezpiecznika podana jest na jego grzbiecie.

    Pamiętajmy, aby przy wymianie bezpiecznika przynależny mu odbiornik był wyłączony. Jeżeli po krótkim czasie od wymiany znów się przepali, sprawdźmy instalację danego odbiornika bądź sam odbiornik.

    Przepalony bezpiecznik poznajemy po stopionym (przerwanym) pasku metalowym.


    UWAGA !!! Kiedyś w maluchach i dużych fiatach stosowało się zamiast bezpieczników kawałek drucika z przewodu drobnozwojowego. W naszych mondkach stanowczo nie polecam tego typu praktyk !!!!!!!!!!!!!!

    Poniższy opis bezpieczników może delikatnie się różnić od Waszego ze względu na różne wyposażenie. Dokładny opis znajdziecie na pokrywie skrzynki bezpieczników oraz w instrukcji obsługi samochodu – o ile taką Macie.

    Pierwsza skrzynka bezpieczników znajduje się w przedziale silnika po lewej stronie obok akumulatora. Trzeba odpiąć klamrę 1 oraz wysunąć z zaczepów 2 i wyciągnąć obudowę do góry.


    Ukaże nam się zbiór bezpieczników oraz przekaźników


    Druga skrzynka jest na wysokości lewego kolana kierowcy pod tablicą rozdzielczą. Aby się do niej dostać (w MKI) odkręciłem śrubokrętem krzyżakowym trzy śruby, oraz ściągnąłem wypinając z dwóch zaczepów (uważajcie, aby ich nie połamać). Nie jest to konieczne, zrobiłem to na potrzeby lepszego widoku.


    Po ściągnięciu osłony ukazuje nam się skrzynka.


    Po wciśnięciu zaczepu łagodnie zjeżdża nam w dół skrzynka z bezpiecznikami


    W tej skrzynce po lewej stronie znajduje się żółty uchwyt ułatwiający nam wyciąganie bezpieczników z gniazda.



    SKRZYNKA BEZPIECZNIKÓW W PRZEDZIALE SILNIKA DO 04.1998




    Bezpiecznik nr / Wartość prądu (A) / Co jest zabezpieczone
    1 / 80 A / Zasilanie główne
    2 / 60 A / Silnik wentylatora chłodnicy
    3 / 60 A / Urządzenie ABS lub TCS
    4 / 20 A / Układ zapłonowy
    5 / 30 A / Ogrzewanie szyby przedniej (lewa część)
    6 / 30 A / Ogrzewanie szyby przedniej (prawa część)
    7 / 30 A / Ukł hamulcowy z ABS
    8 / 30 A / Ogrzewanie siedzenia, sprężarka klimy
    9 / 20 A / EEC, zawór elektromagnetyczny
    10 / 20 A / Wyłącznik zapłonu
    11 / 30 A / Pamięć EEC
    12 / 15 A / Klakson, światła awaryjne
    13 / 15 A / Czujnik sondy lambda
    14 / 15 A / Pompa paliwa (silnik PB)
    15 / 10 A / Światło mijania prawe
    16 / 10 A / Światło mijania lewe
    17 / 10 A / Światło drogowe prawe
    18 / 10 A / Światło drogowe lewe

    Przekaźnik / jego obwód
    R1 / Światła dzienne
    R2 / Dmuchawa ogrzewania
    R3 / Klima (silnik PB)
    R4 / Przekaźnik czasowy ogrzewania przedniej szyby
    R5 / Wentylator chłodnicy
    R6 / Rozrusznik
    R7 / Klakson
    R8 / Pompa paliwa (silnik PB)
    R9 / Światła mijania
    R10 / Światła drogowe
    R11 / EEC lub urządzenie rozruchowe zimnego silnika w dieslu

    SKRZYNIA BEZPIECZNIKÓW W PRZEDZIALE SILNIKA OD 05.1998




    Bezpiecznik nr / Wartość prądu (A) / Co jest zabezpieczone
    2 / 7,5 A / Alternator
    3 / 20 A / Podgrzewacz diesla
    6 / 3 A / Urządzenie sterujące silnikiem
    7 / 20 A / Klakson, światła awaryjne
    9 / 15 A / Pompa paliwa
    11 / 20 A / Układ zapłonowy, sterowanie silnikiem, Ogrzewanie silnika – diesel
    13 / 20 A / Ogrzewanie sondy lambda
    15 / 7,5 A / Światło mijania prawe
    16 / 7,5 A / Światło mijania lewe
    17 / 7,5 A / Światło drogowe prawe
    18 / 7,5 A / Światło drogowe lewe
    39 / 60 A / Świece żarowe – diesel
    40 / 20 A / Wyłącznik zapłonu, włącznik świateł
    41 / 20 A / Urządzenie sterujące silnikiem
    42 / 40 A / Dmuchawa ogrzewania
    45 / 60 A / Układ zapłonowy
    46 / 30 A / Ogrzewanie szyby przedniej (prawa strona)
    47 / 30 A / Ogrzewanie szyby przedniej (lewa strona)
    49 / 60 A / Wentylator chłodnicy silnika
    51 / 60 A / ABS
    52 / 60 A / Główne zasilanie

    Przekaźnik / jego obwód

    R1 / Pompa paliwa
    R2 / Urządzenie sterujące silnikiem
    R3 / Klima
    R4 / Światła mijania
    R5 / Światła drogowe
    R6 / Klakson
    R7 / Rozrusznik
    R8 / Wentylator chłodnicy 2 stopień
    R9 / Wentylator chłodnicy 1 stopień
    R10 / Przekaźnik czasowy ogrzewania przedniej szyby
    R11 / Światła dzienne (Skandynawia)
    R16 / Układ zapłonowy

    SKRZYNIA BEZPIECZNIKÓW POD TABLICĄ ROZDZIELCZĄ




    Bezpiecznik nr / Wartość prądu (A) / Co jest zabezpieczone
    19 / 7,5 A / Ogrzewane lusterko zewn
    20 / 10 A / Zabezpieczenie silnika wycieraczki
    21 / 30 A / Elektryczne szyby drzwi przednich
    21 / 40 A / Elektryczne szyby drzwi przednich i tylnych
    22 / 7,5 A / Sterownik ABS
    23 / 15 A / Światło cofania, El regulacja amortyzatorów
    24 / 15 A / Światła hamowania
    25 / 20 A / Centralne zamykanie drzwi
    26 / 20 A / Przeciwmgielne
    27 / 15 A / Zapalniczka
    28 / 30 A / Wycieraczki reflektorów
    29 / 30 A / Ogrzewanie tylnej szyby
    30 / 7,5 A / Sterowanie elektroniczne
    31 / 7,5 A / Oświetlenie wskaźników
    32 / 7,5 A / Radio
    33 / 7,5 A / Światła pozycyjne lewe
    34 / 7,5 A / Oświetlenie wewn, zegar, el lusterka
    35 / 7,5 A / Światła pozycyjne prawe
    36 / 15 A / Radio, tłumienie adaptacyjne
    37 / 30 A / Silnik dmuchawy ogrzewania
    38 / 7,5 A / Poduszka powietrzna

    Przekaźnik / jego obwód
    R12 / Oświetlenie wewn
    R13 / Ogrzewanie tylnej szyby
    R14 / Silnik dmuchawy ogrzewania
    R15 / Silnik wycieraczki przedniej
    R16 / Układ zapłonowy

    PONIEWAŻ NIE WSZYSTKIE PRZEKAŹNIKI ZNALAZŁY SOBIE MIEJSCE W SKRZYNKACH, PONIŻEJ JAK JE ZNALEŚĆ ORAZ DO CZEGO SĄ.

    R17 – czarny – Podgrzewanie silnika diesla, pod wspornikiem akumulatora
    R18 – czarny – Impulsowe włączanie okna po stronie kierowcy, w drzwiach kierowcy
    R19 – niebieski – Wyłączanie urządzenia regulacyjnego prędkości, Z prawej strony nad skrzynką bezpieczników w podnóżku
    R20 – niebieski – Spryskiwacze reflektorów, z lewej strony obok skrzynki bezpieczników w podnóżku
    R21 – pomarańczowy – Częstotliwość pracy wycieraczki szyby tylnej, z lewej strony obok skrzynki bezpieczników w podnóżku
    R22 – biały – Reflektory przeciwmgłowe, z lewej pod tablicą rozdzielczą
    R23 – czarny – Kierunkowskazy, U góry na kolumnie kierownicy
    R24 – biały – Sygnalizacja przeciw włamaniowa lewa, z prawej pod tablicą rozdzielczą
    R25 – biały - Sygnalizacja przeciw włamaniowa prawa, z prawej pod tablicą rozdzielczą
    R26 – brązowy – Ogrzewanie siedzeń, z prawej pod tablicą rozdzielczą
    Komentarze 6 Komentarze
    1. Awatar zombi
      zombi -
      Super! ! Szukałem tego od zawsze. Mam to samo dla mk-3 zombi
    1. Awatar ratmed24
      ratmed24 -
      dodam od siebie - mam mk1 TD, bezpiecznik nr 23 pod deską rozdz. jak padnie nie działa -nadmuch, kontrolka abs, poduch, czujnik temperatury na wskaźnik, wsteczne, kierunkowskazy, podgrzewanie świec i paliwa w td - ostatnio wywaliło mi go i szukałem gdzie zwara jest i te wszystkie rzeczy do sprawdzenia były
    1. Awatar lu
      lu -
      jasno klarownie napisane, pomogło wymiana bezpiecznika a już w innych tematach pisali że będzie grubsza dłubanina dziekować.
    1. Awatar Bunio
      Bunio -
      Jakby mi ktoś podpowiedział, jak dostać się do bezpieczniki od kierunkowskazów. Po zdjęciu obudowy od kolumny pod przełącznikiem jest kostka, ale to chyba przerywacz i jest sprawny, awaryjne mam, a kierunków brak.
    1. Awatar Bunio
      Bunio -
      A co jeszcze jest podpięte pod bezpiecznik 23,oprócz światła cofania, pali ten bezpiecznik po włączeniu zapłonu, nawet jak lampy są odpięte. Może właśnie kierunki są zależne od tego bezpiecznika?
    1. Awatar Bunio
      Bunio -
      No i okazało się że bezpiecznik 23 odpowiedzialny jest za kierunkowskazy i światło cofania, a przekaźnik przy kierownicy to po prostu przerywacz. Zwarcie w instalacji miałem od kamery cofania.
  • Partnerzy



    Sklep z częściami samochodowymi

    http://www.oilcenter.pl/
    http://www.wikar.pl/ http://www.rezulteo-opony.pl/
  • Kluby zaprzyjaźnione

    Focus Klub Polska Fiesta Klub Polska Ford Escort FanKlub Polska
  • Warto odwiedzić


    Polska Jazda



    Grupa Image

    MKP na Facebook

    Mondeo Tube

    Mondeo Bowling

    Mondeo Nasza Klasa