Ponieważ przeglądając forum jako nowy, zauważyłem częste problemy z odnalezieniem prawidłowego bezpiecznika lub przekaźnika, pozwoliłem sobie zamieścić opis tychże skrzynek dla MKI oraz MKII.
Na początku swojej przygody z motoryzacją często zaczynałem naprawę samochodu od końca. Więc podczas usterek z elektryką warto zacząć pracę od sprawdzenia bezpieczników.
Nadmieniam, iż warto wozić ze sobą bezpieczniki zapasowe. Czasem z ich braku można wracać do domu w nocy bez np. świateł.
Bezpieczniki o odpowiedniej wartości mają odpowiedni kolor.
Liliowy – 3 A
Brązowy – 7,5 A
Czerwony – 10 A
Niebieski – 15 A
Żółty – 20 A
Zielony – 30 A
Znamionowa wartość prądu bezpiecznika podana jest na jego grzbiecie.
Pamiętajmy, aby przy wymianie bezpiecznika przynależny mu odbiornik był wyłączony. Jeżeli po krótkim czasie od wymiany znów się przepali, sprawdźmy instalację danego odbiornika bądź sam odbiornik.
Przepalony bezpiecznik poznajemy po stopionym (przerwanym) pasku metalowym.
UWAGA !!! Kiedyś w maluchach i dużych fiatach stosowało się zamiast bezpieczników kawałek drucika z przewodu drobnozwojowego. W naszych mondkach stanowczo nie polecam tego typu praktyk !!!!!!!!!!!!!!
Poniższy opis bezpieczników może delikatnie się różnić od Waszego ze względu na różne wyposażenie. Dokładny opis znajdziecie na pokrywie skrzynki bezpieczników oraz w instrukcji obsługi samochodu – o ile taką Macie.
Pierwsza skrzynka bezpieczników znajduje się w przedziale silnika po lewej stronie obok akumulatora. Trzeba odpiąć klamrę 1 oraz wysunąć z zaczepów 2 i wyciągnąć obudowę do góry.
Ukaże nam się zbiór bezpieczników oraz przekaźników
Druga skrzynka jest na wysokości lewego kolana kierowcy pod tablicą rozdzielczą. Aby się do niej dostać (w MKI) odkręciłem śrubokrętem krzyżakowym trzy śruby, oraz ściągnąłem wypinając z dwóch zaczepów (uważajcie, aby ich nie połamać). Nie jest to konieczne, zrobiłem to na potrzeby lepszego widoku.
Po ściągnięciu osłony ukazuje nam się skrzynka.
Po wciśnięciu zaczepu łagodnie zjeżdża nam w dół skrzynka z bezpiecznikami
W tej skrzynce po lewej stronie znajduje się żółty uchwyt ułatwiający nam wyciąganie bezpieczników z gniazda.
SKRZYNKA BEZPIECZNIKÓW W PRZEDZIALE SILNIKA DO 04.1998
Bezpiecznik nr / Wartość prądu (A) / Co jest zabezpieczone
1 / 80 A / Zasilanie główne
2 / 60 A / Silnik wentylatora chłodnicy
3 / 60 A / Urządzenie ABS lub TCS
4 / 20 A / Układ zapłonowy
5 / 30 A / Ogrzewanie szyby przedniej (lewa część)
6 / 30 A / Ogrzewanie szyby przedniej (prawa część)
7 / 30 A / Ukł hamulcowy z ABS
8 / 30 A / Ogrzewanie siedzenia, sprężarka klimy
9 / 20 A / EEC, zawór elektromagnetyczny
10 / 20 A / Wyłącznik zapłonu
11 / 30 A / Pamięć EEC
12 / 15 A / Klakson, światła awaryjne
13 / 15 A / Czujnik sondy lambda
14 / 15 A / Pompa paliwa (silnik PB)
15 / 10 A / Światło mijania prawe
16 / 10 A / Światło mijania lewe
17 / 10 A / Światło drogowe prawe
18 / 10 A / Światło drogowe lewe
Przekaźnik / jego obwód
R1 / Światła dzienne
R2 / Dmuchawa ogrzewania
R3 / Klima (silnik PB)
R4 / Przekaźnik czasowy ogrzewania przedniej szyby
R5 / Wentylator chłodnicy
R6 / Rozrusznik
R7 / Klakson
R8 / Pompa paliwa (silnik PB)
R9 / Światła mijania
R10 / Światła drogowe
R11 / EEC lub urządzenie rozruchowe zimnego silnika w dieslu
SKRZYNIA BEZPIECZNIKÓW W PRZEDZIALE SILNIKA OD 05.1998
Bezpiecznik nr / Wartość prądu (A) / Co jest zabezpieczone
2 / 7,5 A / Alternator
3 / 20 A / Podgrzewacz diesla
6 / 3 A / Urządzenie sterujące silnikiem
7 / 20 A / Klakson, światła awaryjne
9 / 15 A / Pompa paliwa
11 / 20 A / Układ zapłonowy, sterowanie silnikiem, Ogrzewanie silnika – diesel
13 / 20 A / Ogrzewanie sondy lambda
15 / 7,5 A / Światło mijania prawe
16 / 7,5 A / Światło mijania lewe
17 / 7,5 A / Światło drogowe prawe
18 / 7,5 A / Światło drogowe lewe
39 / 60 A / Świece żarowe – diesel
40 / 20 A / Wyłącznik zapłonu, włącznik świateł
41 / 20 A / Urządzenie sterujące silnikiem
42 / 40 A / Dmuchawa ogrzewania
45 / 60 A / Układ zapłonowy
46 / 30 A / Ogrzewanie szyby przedniej (prawa strona)
47 / 30 A / Ogrzewanie szyby przedniej (lewa strona)
49 / 60 A / Wentylator chłodnicy silnika
51 / 60 A / ABS
52 / 60 A / Główne zasilanie
Przekaźnik / jego obwód
R1 / Pompa paliwa
R2 / Urządzenie sterujące silnikiem
R3 / Klima
R4 / Światła mijania
R5 / Światła drogowe
R6 / Klakson
R7 / Rozrusznik
R8 / Wentylator chłodnicy 2 stopień
R9 / Wentylator chłodnicy 1 stopień
R10 / Przekaźnik czasowy ogrzewania przedniej szyby
R11 / Światła dzienne (Skandynawia)
R16 / Układ zapłonowy
SKRZYNIA BEZPIECZNIKÓW POD TABLICĄ ROZDZIELCZĄ
Bezpiecznik nr / Wartość prądu (A) / Co jest zabezpieczone
19 / 7,5 A / Ogrzewane lusterko zewn
20 / 10 A / Zabezpieczenie silnika wycieraczki
21 / 30 A / Elektryczne szyby drzwi przednich
21 / 40 A / Elektryczne szyby drzwi przednich i tylnych
22 / 7,5 A / Sterownik ABS
23 / 15 A / Światło cofania, El regulacja amortyzatorów
24 / 15 A / Światła hamowania
25 / 20 A / Centralne zamykanie drzwi
26 / 20 A / Przeciwmgielne
27 / 15 A / Zapalniczka
28 / 30 A / Wycieraczki reflektorów
29 / 30 A / Ogrzewanie tylnej szyby
30 / 7,5 A / Sterowanie elektroniczne
31 / 7,5 A / Oświetlenie wskaźników
32 / 7,5 A / Radio
33 / 7,5 A / Światła pozycyjne lewe
34 / 7,5 A / Oświetlenie wewn, zegar, el lusterka
35 / 7,5 A / Światła pozycyjne prawe
36 / 15 A / Radio, tłumienie adaptacyjne
37 / 30 A / Silnik dmuchawy ogrzewania
38 / 7,5 A / Poduszka powietrzna
Przekaźnik / jego obwód
R12 / Oświetlenie wewn
R13 / Ogrzewanie tylnej szyby
R14 / Silnik dmuchawy ogrzewania
R15 / Silnik wycieraczki przedniej
R16 / Układ zapłonowy
PONIEWAŻ NIE WSZYSTKIE PRZEKAŹNIKI ZNALAZŁY SOBIE MIEJSCE W SKRZYNKACH, PONIŻEJ JAK JE ZNALEŚĆ ORAZ DO CZEGO SĄ.
R17 – czarny – Podgrzewanie silnika diesla, pod wspornikiem akumulatora
R18 – czarny – Impulsowe włączanie okna po stronie kierowcy, w drzwiach kierowcy
R19 – niebieski – Wyłączanie urządzenia regulacyjnego prędkości, Z prawej strony nad skrzynką bezpieczników w podnóżku
R20 – niebieski – Spryskiwacze reflektorów, z lewej strony obok skrzynki bezpieczników w podnóżku
R21 – pomarańczowy – Częstotliwość pracy wycieraczki szyby tylnej, z lewej strony obok skrzynki bezpieczników w podnóżku
R22 – biały – Reflektory przeciwmgłowe, z lewej pod tablicą rozdzielczą
R23 – czarny – Kierunkowskazy, U góry na kolumnie kierownicy
R24 – biały – Sygnalizacja przeciw włamaniowa lewa, z prawej pod tablicą rozdzielczą
R25 – biały - Sygnalizacja przeciw włamaniowa prawa, z prawej pod tablicą rozdzielczą
R26 – brązowy – Ogrzewanie siedzeń, z prawej pod tablicą rozdzielczą
Wiadomość