+ Odpowiedz w tym wątku
Strona 1 z 13 1234511 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 252
  1. #1

    [TDCi]MKIII Zaślepianie EGR i konsekwencje

    Materiał ten jest uzupełnieniem materiału z archiwum arykułów przesłanego przez użytkownika MietasM dnia 30-05-2007.


    Zaślepianie EGR

    Temat opracowany na podstawie doświadczeń z silnikiem TDCI ale nie wykluczone, że dotyczył będzie starszych silników diesla.



    Kopcenie - a co na to EGR?
    Częstą przyczyną nadmiernego kopcenia podczas jazdy jest nieprawidłowa praca zaworu recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation)
    [więcej informacji TU].

    Podstawą dobrego procesu spalania jest utrzymanie tego zaworu w maksymalnej czystości.


    Zawór egr po przejechaniu 60.000 km.




    Co jest przyczyną zapychania się zaworu EGR?
    Cząsteczki sadzy pochodzące ze spalin łączą się z cząsteczkami oleju niesionymi przez powietrze z odpowietrzenia skrzyni korbowej i komory zaworowej tworząc niezwykle zbity nagar na ściankach zaworu zmniejszając w ten sposób prześwit kanału dolotowego i unieruchamiając sam zawór EGR. Niestety silnik nie posiada dedykowanego filtra dla powietrza z odpowietrzania i stąd takie kłopoty :-(

    Jak czyścić?
    Do oczyszczenia tego zaworu warto użyć śrubokręta płaskiego, WD40 i do całkowitego umycia rozpuszczalnik nitro. Zalecam używania rękawiczek :-) Klucze nasadowe 7, 8 i 10 powinny wystarczyć.
    Zabieg jest prosty i szybki i nie niesie ze sobą żadnego niebezpieczeństwa.
    Cała operacja zajmuje 30-40 min.



    Czysty i pachnący zawór EGR.


    Potwierdzone opinie mówią, że zaleca się aby operację czyszczenia przeprowadzać nawet co 10.000 km. Dlaczego? Bo proces zapychania zaworu ma postęp funkcji kwadratowej. Na przykładzie: mała ilość nagaru robi mało sadzy na nowy nagar. Większy nagar robi więcej sadzy (wpuszcza mniej powietrza a więcej spalin) i robi więcej nagaru :-)

    A co poza myciem?
    Innym sposobem na pozbycie się kłopotów z EGR, jest jego zaślepienie (po uprzednim umyciu) blaszką w kształcie podkładki z dolotu. Wydaje się, że 0,5mm powinno wystarczyć ale 0,7 będzie idealne.

    Jak zaślepiać?
    Myślę, że dobrym rozwiązaniem w celu poprawy charakterystyki spalania będzie założenie zaślepki z kilkoma otworami co najmniej 5mm średnicy.
    Pozwoli to zachować w miarę przyzwoitą kulturę pracy silnika.

    Jeżeli maksymalnie wpuszczane jest 50% spalin, a my chcemy ograniczyć o połowę to otwór powinien mieć średnicę ok. 24mm.
    Otwór o średnicy ok. 5mm ograniczy przepływ spalin do 2% tego, co zażądał komputer, dlatego 5mm wydaje się być minimalnym, jaki pozwala komputerowi na poprawne działanie bez generowania błędu.

    Konkludując: otwór w "zaślepce" powinienem zawierać się między 5 (dla kilku otworów) a 24mm.

    Innym zagadnieniem jakie trzeba przeanalizować po długim okresie używania EGRu, jest poziom zabrudzenia kolektora dolotowego.
    Ale to jest temat wymagający zbadania.

    Kolektor ssący w Oplu




    Co daje zaślepienie?
    Zaślepienie powoduje to, że silnik pracuje cały czas na czystym powietrzu bez dodatku spalin, a co się z tym wiąże, nie następuje jego zabrudzenie. Rośnie też przepływ powietrza w całym kanale dolotowym do 120mg/s.

    Do zalet ego rozwiązania można zaliczyć koniec problemów z zapychaniem EGRu, szybsze rozgrzewanie silnika (z powodu wyższej temperatury spalania ubogiej mieszanki), lepsze zbieranie od niskich obrotów ale to tylko teoria użytkowników innych marek.

    Do wad należy zaliczyć zdecydowanie głośniejszą pracę silnika na wolnych obrotach, szybsze zapychanie filtra powietrza powietrza i bardziej trujące spaliny może też powodować szybsze zużycie elementów termicznie narażonych z powodu wyższej temperatury :-(

    W przypadku posiadania zaworu EGR wyposażonego w czujnik położenia lub co jest zdecydowanie rzadsze, w elektrycznie sterowany zawór, nie jest możliwe zaślepienie dolotu spalin ponieważ spowoduje to z czasem błąd CheckEngine. Dlaczego? To opowieść na inną okazję :-).

    Błąd jaki wyrzuca zaślepiony na amen EGR

    Dodatkowym wyposażeniem oprócz takiego „wypasionego” zaworu jest przepływomierz umiejscowiony za filtrem powietrza.
    Jeżeli dalej jesteś za zaślepianiem EGRa to musisz uciec się do małej sztuczki.
    Trzeba zrobić na środku zaślepki otwór o średnicy min. 5mm (czyli robimy podkładkę ale z małą dziurką). Rozwiązanie przetestowane w praktyce :-)

    Wszyscy inni którzy posiadają zawór EGR w najprostszej postaci i nie posiadają przepływomierza mogą swobodnie pozostawić jednolitą zaślepkę.

    ************************************************** *********
    Czekam na pytania i opinie

    ################################################## ###############################
    Cytat Zamieszczone przez mjakubczyk
    ... EGR pracuje tylko na wolnych obrotach, podczas postoju bądź w korkach po prostu redukuje tlenki azotu,
    co do kopcenia, występuje jeśli EGR się nie zamknie do końca...
    ... i wtedy zamiast czystego powietrza mamy mieszankę spalinowo powietrzną.

    A tu bardzo dobry filmik obrazujący pracę EGR

    Działanie EGR w Mondeo TDCI

    ################################################## ###############################

    Uzupełnieniem tego wątku będzie ten o czyszczeniu kolektora.

    Dodatkowo zamieszczam przypomnienie artykułu z archiwum MkIII: TDCi - kopcą czy nie?

    ################################################## ###############################

    Znalazłem dość obfity opis jak działa wysterowanie zaworu EGR. Opis jest przedstawiony dla Mazdy 6 ale dokładnie tak samo działa to w naszym Mondeo.

    Za wysterowanie zaworu EGR odpowiada elektrozawór co jest na zdjęciu


    A tak wygląda w środku



  2. # ADS
    Reklama
    Od
    25/05/2012
    Posty
    Many
     

  3. #2
    Niedzielny kierowca Awatar Parker
    Imię
    Adam
    Opis
    MK III TDCi
    Od
    25 Oct 2008
    Mieszka w
    Pruszków
    Ta głośna praca silnika to bierze się chyba stąd że EGR pozwala na spalanie bardziej ubogiej mieszanki . Po zaślepieniu EGR mieszanka jest jeszcze bardziej uboga ponieważ jest więcej " czystego " powietrza i spalanie jest bardziej stukowe i powstaje większa temperatura ( silnik zauważalnie szybciej się nagrzewa) co z kolei może doprowadzić do mechanicznego uszkodzenia tłoków, pierścieni, gniazd zaworowych.... Bo uboga mieszanka jest bardzo szkodliwa . Czyli zaślepiając EGR i dając więcej powietrza powinno zwiększyć się dawkę paliwa co na pewno w sumie da nam więcej mocy . Czyli trzeba napisać inny program dla ECM - coś ala chip....

  4. #3
    Pochłaniacz prostych Awatar eMJot
    Opis
    VelSatis 2.2 dCi
    Od
    15 Apr 2009
    Mieszka w
    CK
    więcej mocy? na wolnych obrotach? kiedyś jakiś kolega wrzucił filmik "jak działa EGR" na którym widać że EGR pracuje tylko na wolnych obrotach, podczas postoju bądź w korkach po prostu redukuje tlenki azotu,
    co do kopcenia, występuje jeśli EGR się nie zamknie do końca i cześć powietrza ucieka nam prosto w wydech

    Dodano po 2 min.:

    http://www.youtube.com/watch?v=sQCvihDxj9A
    video by golab25

  5. #4
    Pochłaniacz prostych
    Opis
    TDCi 115 '04
    Od
    24 Oct 2007
    Mieszka w
    Pabianice

    Re: [TDCi]MKIII Zaślepianie EGR i konsekwencje

    Cytat Zamieszczone przez PabloX
    Dodatkowym wyposażeniem oprócz takiego „wypasionego” zaworu jest przepływomierz umiejscowiony za filtrem powietrza.
    Posiadam ów wypasiony EGR bez przepływki Co polecasz

  6. #5
    Pochłaniacz prostych Awatar eMJot
    Opis
    VelSatis 2.2 dCi
    Od
    15 Apr 2009
    Mieszka w
    CK
    ja polecam wyczyścić i nie ruszać

  7. #6
    Cytat Zamieszczone przez kreeecik
    Posiadam ów wypasiony EGR bez przepływki Co polecasz
    Zgadzam się z mjakubczyk.

    Jeśli nie musisz ze względu na duże kopcenie nie zaślepiaj.
    Myślę, że dobrym rozwiązaniem w celu poprawy charakterystyki spalania będzie założenie zaślepki z otworem co najmniej 5mm.
    Pozwoli to zachować w miarę przyzwoitą kulturę pracy silnika.

    Jeżeli maksymalnie wpuszczane jest 50% spalin, a my chcemy ograniczyć o połowę to otwór powinien mieć średnicę ok. 24mm.

    Otwór o średnicy ok. 5mm ograniczy przepływ spalin do 2% tego, co zażądał komputer.

    Pamiętać należy, że otwór 5mm wydaje się być minimalnym, jaki pozwala komputerowi na poprawne działanie bez generowania błędu.

    Konkludując: otwór w "zaślepce" powinienem zawierać się między 5 a 24mm.

    Innym zagadnieniem jakie trzeba przeanalizować po długim okresie używania EGRu, jest poziom zabrudzenia kolektora dolotowego. A ale to jest temat wymagający zbadania.

    Kolektor ssący w Oplu

  8. #7
    Pochłaniacz prostych
    Opis
    TDCi 115 '04
    Od
    24 Oct 2007
    Mieszka w
    Pabianice
    Mój w prorównaniu do Twojego i tego kolektora był jak nófka sztuka, aczxkolwiek też czyściłem jakieś dwa miech temu i żadnej różnicy nie widziałem.

  9. #8
    Pochłaniacz prostych Awatar daniellomasa
    Imię
    DANIEL
    Opis
    FORD MONDEO TDCI 130KM 2001 grudzień
    Od
    04 Mar 2009
    Mieszka w
    LEGNICA
    Cytat Zamieszczone przez kreeecik
    Mój w prorównaniu do Twojego i tego kolektora był jak nófka sztuka,
    fakt jak przekładałem uszczelki też przyglądałem się w jakim stanie jest kolektor
    wyglądał dobrze a na tle tej fotki znakomicie




    Cytat Zamieszczone przez kreeecik
    akieś dwa miech temu i żadnej różnicy nie widziałem.
    może dlatego
    że był na tyle czysty że kosmetyka nie wywarła na nim wrażenia
    Najlepszym przyjacielem jest ten, kto nie pytając o powód smutku, potrafi sprawić, że znów wraca radość.<br><br>

  10. #9
    mi po czyszczeniu kolektora i egr'a znacznie polepszyły sie osiagi i kultura pracy silnika. Uwazam ze jest to bardzo dobry pomysl, jesli ktos nie robil tego wczesniej a autko ma juz kilka lat lub sporo nalatane km.
    było MK3 2.0 TDDI
    jest

  11. #10
    Pochłaniacz prostych Awatar Bajek
    Imię
    Bartek
    Model
    Nissan Patrol
    Silnik
    2.8
    Opis
    Y61 3p
    Od
    14 Jul 2008
    Mieszka w
    Genewa
    Czyli przy 143 tysiach polecacie przeczyścić EGR + kolektor?
    Zła nuta zagrana z wahaniem jest zafałszowaniem.
    Zła nuta zagrana z przekonaniem jest interpretacją.

  12. #11
    Pogromca zakrętów Awatar tompiorko
    Imię
    Tomaszek
    Model
    MKIII
    Silnik
    2.0 TDDi 90 KM
    Opis
    Zombii line, '02
    Od
    11 Jul 2008
    Mieszka w
    Warszawa/Świdnik
    Cytat Zamieszczone przez Bajek
    Czyli przy 143 tysiach polecacie przeczyścić EGR + kolektor?
    Zaszkodzić nie zaszkodzi. U mnie jak Paolo z Netopkiem dłubali (przy okazji wymiany "sekcji napinacza") okazało się że kolektor nie był o dziwo aż tak zawalony jak się tego spodziewaliśmy. Nalot na tamtą chwilę jakieś 205 tysi. EGR pozostał niezaślepiony (z czujnikiem, przepływki brak)a bąków nazbyt wielkich nie puszcza.


  13. #12
    tak, ja mialem przy 150k km i juz sporo tam było, jak mi Paolo czyścił
    było MK3 2.0 TDDI
    jest

  14. #13
    Pochłaniacz prostych Awatar Bajek
    Imię
    Bartek
    Model
    Nissan Patrol
    Silnik
    2.8
    Opis
    Y61 3p
    Od
    14 Jul 2008
    Mieszka w
    Genewa
    No to będę musiał to wykonać
    Zła nuta zagrana z wahaniem jest zafałszowaniem.
    Zła nuta zagrana z przekonaniem jest interpretacją.

  15. #14
    Pogromca zakrętów Awatar tompiorko
    Imię
    Tomaszek
    Model
    MKIII
    Silnik
    2.0 TDDi 90 KM
    Opis
    Zombii line, '02
    Od
    11 Jul 2008
    Mieszka w
    Warszawa/Świdnik
    Cytat Zamieszczone przez tompiorko
    okazało się że kolektor nie był o dziwo aż tak zawalony jak się tego spodziewaliśmy
    Dodam, że mimo to i tak został wyczyszczony

    Ps.możliwe że już wcześniej ktoś go czyścił


  16. #15
    Pochłaniacz prostych Awatar Bajek
    Imię
    Bartek
    Model
    Nissan Patrol
    Silnik
    2.8
    Opis
    Y61 3p
    Od
    14 Jul 2008
    Mieszka w
    Genewa
    Dlaczego pytam o EGR, ostatnio zauważyłem, że auto na biegu jałowym zaczęło głośniej chodzić i trochę trzęsie budą. Zauważyłem to patrząc we wsteczne lusterko. Widać jak tylna szyba delikatnie wibruje.
    Zła nuta zagrana z wahaniem jest zafałszowaniem.
    Zła nuta zagrana z przekonaniem jest interpretacją.

  17. #16
    Pogromca zakrętów Awatar tompiorko
    Imię
    Tomaszek
    Model
    MKIII
    Silnik
    2.0 TDDi 90 KM
    Opis
    Zombii line, '02
    Od
    11 Jul 2008
    Mieszka w
    Warszawa/Świdnik
    Cytat Zamieszczone przez Bajek
    Zauważyłem to patrząc we wsteczne lusterko. Widać jak tylna szyba delikatnie wibruje.
    Raczej to lusterko wpada w wibracje


  18. #17
    Pochłaniacz prostych Awatar Bajek
    Imię
    Bartek
    Model
    Nissan Patrol
    Silnik
    2.8
    Opis
    Y61 3p
    Od
    14 Jul 2008
    Mieszka w
    Genewa
    Cytat Zamieszczone przez tompiorko
    Raczej to lusterko wpada w wibracje wink
    Może i lusterko. Chociaż na zagłówek jak patrzę to tego nie widzę.
    Zła nuta zagrana z wahaniem jest zafałszowaniem.
    Zła nuta zagrana z przekonaniem jest interpretacją.

  19. #18
    panowie , powiedzcie mi czy jak mam zaslepione od ok 2 miesiecy egr ale nie mam zadnego otworu to moze sie cos dziac ? nie mam zadnego bledu ani nic z tych rzeczy

  20. #19
    Cytat Zamieszczone przez wojo
    panowie , powiedzcie mi czy jak mam zaslepione od ok 2 miesiecy egr ale nie mam zadnego otworu to moze sie cos dziac ? nie mam zadnego bledu ani nic z tych rzeczy
    Jeśli nie masz czujnika położenia zaworu EGR a tym bardziej nie masz przepływki, to możesz spać spokojnie - błędu nie będzie .
    Opisz swoje wnioski po zaślepieniu
    Stan EGR przy zaślepianiu, spalanie, dynamika, głośność, kopcenie...i co tam jeszcze uważasz

  21. #20
    Pochłaniacz prostych
    Opis
    TDCi 115 '04
    Od
    24 Oct 2007
    Mieszka w
    Pabianice
    Cytat Zamieszczone przez Bajek
    Widać jak tylna szyba delikatnie wibruje.
    jesli widzisz wibrującą przezroczystą szybę i to jeszcze w lusterku to pogratulować sokolego wzroku

Podobne wątki

  1. [TD MkI] Czyszczenie EGR (nie zaślepianie)
    By zsberg in forum Silnik - Diesel
    Odpowiedzi: 44
    Ostatni post / autor: 31-12-2011, 14:43
  2. [Ogólne] Konsekwencje przegrzania Durateca
    By lyssy in forum Silnik - Duratec V6
    Odpowiedzi: 15
    Ostatni post / autor: 06-12-2010, 23:01
  3. [Zetec]Zawór EGR- Zaślepianie
    By lukasz531 in forum Silnik - Zetec, Duratec rzędowy, 1.8 SCI
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 30-04-2010, 11:34
  4. [MkIII] Chiptuning - jakie konsekwencje ?
    By TomekWino in forum Tuning
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post / autor: 04-06-2006, 22:53
  5. zaślepianie EGR'a
    By insider in forum Silnik - Zetec, Duratec rzędowy, 1.8 SCI
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post / autor: 04-04-2006, 12:24

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów