+ Odpowiedz w tym wątku
Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
  1. #1
    Niedzielny kierowca Awatar Polarny
    Opis
    było )-: Mondeo 2.o TDCI (RS style)
    Od
    25 Nov 2006
    Mieszka w
    Wrocław

    [TDCi]Katalizator - czyszczenie zamiast wymiany

    Tak przeszukałem kilka różnych for, poszukałem jak zbudowany jest katalizator i na moje kwestia wymiany jego jest trochę naciągana.

    Katalizator poprzecznie przecięty wygląda jak plater miodu. Podłużnie to zestaw setek cienkich rurek. Tam nie ma nic żadnego mechanicznego działania. Po prostu spalanie się cząsetek na skutek bardzo wysokiej temperatury i reakcji. Skoro więc tak i jeżeli katalizator nie jest fizycznie uszkodzony (czyli plaster miodu nie jest już wypalony), a jedynie lekko przypchany, to zastanawiam się dlaczego się go nie czyści?

    Zdaję sobie sprawę, że czyszczenie go wymaga nieco nakładów pracy. Ale to tak jak z kolektorem dolotowym - też zakłady wolą go wymieniać, bo koszt roboczogodzin wyniosą tyle ile nowy. Chyba, że wykona się to samemu.

    Wracając więc do katalizatora pozostaje pytanie - czy można go czyścić i czym. Najlepiej jakieś środku mogące rozpuścić sadzę. Katalizatory zazwyczaj są ceramiczne - czy więc jakiś środek nie uszkodzi ceramiki?

    Co ciekawe próby poszukiwania informacji na temat czyszczenia katalizatora nie poskutkowały. Wszyscy jak jeden wywalaja katalizatory w kosz i zakładają albo nowy albo wcale. Te opcje dla mnie nie są satysfakcjonujące.

    Czy ktoś ma jakieś doświadczenie w tym temacie?

  2. # ADS
    Reklama
    Od
    25/05/2012
    Mieszka w
    Forum
    Posty
    Many
     

  3. #2
    Mistrz pobocza Awatar agassii
    Imię
    Dawid
    Opis
    FORD MONDEŁUŚ MK IV 2,0 TDCI 150 KM GHIA X THUNDER METALLIC
    Od
    18 Nov 2009
    Mieszka w
    Gorzów Wlkp
    ja bym nie podjął się wywalenia katalizatora, silniki są fabrycznie ustawiane na optymalną pracę z katalizatorem. Jego brak może mieć więc wpływ na ich trwałość...a więc najlepsza opcja, to wymiana. Co do czyszczenia, nic o tym nie słyszałem...
    126p (seledynek)->ASTRA I 1,7 TDS (pierwszy ścigacz)->ASTRA II 1,7 DTI->MDO MK CZY TDDI 116 KM!!!->MONDEO MK IV 2,0 TDCI 143 KM ----->>> http://www.mondeoklubpolska.pl/showthread.php/89291-Mondełuś-MK-IV-by-agassii-)

  4. #3
    Pochłaniacz prostych Awatar N2O
    Opis
    MkI 1,8TD
    Od
    05 Jun 2005
    Mieszka w
    Truskaw
    W doładowanym dieslu to katalizator jest psu na budę potrzebny, chyba że ktoś lubi być pseudo ekologiczny.
    MkI 1995 1.8TD Combi
    RANGE ROVER 1998 2.5 DSE
    NISSAN PATROL K160 3,3TD 1982

  5. #4
    ja mam wywalony katalizator i jestem bardzo zadowolony

  6. #5
    Kursant
    Opis
    MKIII TDCI 130 2006
    Od
    23 Feb 2010
    Mieszka w
    Warszawa
    Cytat Zamieszczone przez agassii
    ja bym nie podjął się wywalenia katalizatora, silniki są fabrycznie ustawiane na optymalną pracę z katalizatorem.
    wątpię jednak, by producenci optymalizowali silniki do pracy z przypchanym katalizatorem...
    pytanie jest więc takie: co bardziej przypomina parametrami przepływu spalin fabrycznie nowy katalizator: ten zapchany, czy jego brak

  7. #6
    Niedzielny kierowca
    Opis
    Mondeo
    Od
    13 May 2008
    Mieszka w
    Katowice/Bytom
    Cytat Zamieszczone przez N2O
    katalizator jest psu na budę potrzebny

    jak mawiał pewien polityk- 'Polska to dziki kraj" tu mamy kolejny przykład na to
    1.6 Eco Boost Titanium 2011r. Hatchback 6 Spd

  8. #7
    Niedzielny kierowca Awatar Polarny
    Opis
    było )-: Mondeo 2.o TDCI (RS style)
    Od
    25 Nov 2006
    Mieszka w
    Wrocław
    Panowie, ale ja nie chce prowadzić dyskusji na temat sensowności katalizatora. Ja chcę mieć katalizator i chcę dowiedzieć się jak go czyścić i na ten temat chcę prowadzić dyskusję.
    Do tych osób, które usunęły swój katalizator i mają go gdzieś w w śmieciach mam prośbę. Może ktoś mi sprezentuje swój katalizator? Stan jest nieważny, bo ja chcę rozpołowić go i dokładnie oglądnąć co jest w środku a także zobaczyć jak wnętrze reaguje na różne środki czyszczące. Im bardziej zapchany tym lepiej - będe miął więcej możliwości ćwiczebnych.

  9. #8
    Kursant Awatar hbr
    Imię
    Hubert
    Opis
    Ford
    Od
    14 May 2010
    Mieszka w
    Warszawa
    Katalizator ma za zadanie - jak sama nazwa wskazuje - katalizować reakcję spalania, czyli ją przyspieszać. Faktycznie nie ma w nim żadnego mechanicznego działania. Działanie katalizatorów w postaci ciała stałego opiera się na adsorpcji katalizowanej substancji na powierzchni katalizatora, tam też pożądana reakcja przebiega. Po latach pracy substancja aktywna ulega dezaktywacji, przez co jej działanie wyraźnie się obniża. Niestety mechaniczne czyszczenie nie przyniesie znaczącej poprawy, regeneracja katalizatora wymaga reakcji chemicznych (np. poddawanie środowisku redukującemu/utleniającemu w określonych warunkach temperatury i ciśnienia) albo nawet całkowitego przetworzenia (np. przetopienia) ponieważ powierzchnia katalizatora ulega pasywacji (np. się utlenia) albo centra aktywne są "zatykane"a jego pory ulegają zapchaniu.
    Nie wiem, jak dokładnie wygląda skład chemiczny katalizatorów samochodowych. Natomiast coś mi się kołacze po głowie, że ceramiczny wkład jest tylko nośnikiem dla metali szlachetnych (dlatego też istnieją firmy zajmujące się skupem katalizatorów).
    Podsumowując, moim zdaniem czyszczenie katalizatora mija się z celem.

  10. #9
    Niedzielny kierowca Awatar Polarny
    Opis
    było )-: Mondeo 2.o TDCI (RS style)
    Od
    25 Nov 2006
    Mieszka w
    Wrocław
    Czyli jeżeli już, to uzyskam efekt przepchania katalizatora (będzie on drożny), natomiast jego zadaznie katalizacji nie ulegnie poprawie. Pozostaje pytanie czy faktycznie nie ma środków które potrafią przywrócić właściwości katalizatora.

    Całkiem niezły tekst o katalizatorach znalazłem tutaj. W sumie to gorąco polecam lekturę, bo warto.

    Pozostaje pytanie czym czyścić katalizator, by nie utracić jego właściwości. Póki co tkwię w odpowiedzi "niczym", ale szukam dalej. Może po prostu gorąca woda?

  11. #10
    Mistrz pobocza Awatar agassii
    Imię
    Dawid
    Opis
    FORD MONDEŁUŚ MK IV 2,0 TDCI 150 KM GHIA X THUNDER METALLIC
    Od
    18 Nov 2009
    Mieszka w
    Gorzów Wlkp
    Cytat Zamieszczone przez bd77
    Cytat Zamieszczone przez agassii
    ja bym nie podjął się wywalenia katalizatora, silniki są fabrycznie ustawiane na optymalną pracę z katalizatorem.
    wątpię jednak, by producenci optymalizowali silniki do pracy z przypchanym katalizatorem...
    pytanie jest więc takie: co bardziej przypomina parametrami przepływu spalin fabrycznie nowy katalizator: ten zapchany, czy jego brak


    kolego poczytaj sobie jakiś artykuł na temat katalizatorów, np. w ostatnim poście kolego "polarnego" jest dość ciekawy a dowiesz się więcej na ten temat...
    126p (seledynek)->ASTRA I 1,7 TDS (pierwszy ścigacz)->ASTRA II 1,7 DTI->MDO MK CZY TDDI 116 KM!!!->MONDEO MK IV 2,0 TDCI 143 KM ----->>> http://www.mondeoklubpolska.pl/showthread.php/89291-Mondełuś-MK-IV-by-agassii-)

  12. #11
    Pochłaniacz prostych
    Opis
    TDCi 115 '04
    Od
    24 Oct 2007
    Mieszka w
    Pabianice
    Cytat Zamieszczone przez Polarny
    Całkiem niezły tekst o katalizatorach znalazłem tutaj.
    Otworzyłem z ciekawości ale pierwsza linijka stanoł, podjoł mnie jakoś zniecheciła

  13. #12
    Mistrz pobocza Awatar Lukasz
    Imię
    Łukasz
    Opis
    TDCi 115KM 2004
    Od
    10 Aug 2009
    Mieszka w
    Bydgoszczy
    Cytat Zamieszczone przez kreeecik
    Otworzyłem z ciekawości ale pierwsza linijka stanoł, podjoł mnie jakoś zniecheciła Kawa
    oo to to! miałem dokładnie to samo napisać, ale dalej jest normalnie, może to miało charakter ironiczny

  14. #13
    Kursant
    Opis
    MKIII TDCI 130 2006
    Od
    23 Feb 2010
    Mieszka w
    Warszawa
    Cytat Zamieszczone przez agassii
    Cytat Zamieszczone przez bd77
    Cytat Zamieszczone przez agassii
    ja bym nie podjął się wywalenia katalizatora, silniki są fabrycznie ustawiane na optymalną pracę z katalizatorem.
    wątpię jednak, by producenci optymalizowali silniki do pracy z przypchanym katalizatorem...
    pytanie jest więc takie: co bardziej przypomina parametrami przepływu spalin fabrycznie nowy katalizator: ten zapchany, czy jego brak


    kolego poczytaj sobie jakiś artykuł na temat katalizatorów, np. w ostatnim poście kolego "polarnego" jest dość ciekawy a dowiesz się więcej na ten temat...
    pisałem tylko o możliwości przepchania przez katalizator odpowiedniej ilości spalin, ten artykuł o tym nie traktuje.
    producenci mają proste podejście - wymień katalizator.
    jednak patrząc na rezultaty hamowania auta kolegi Polarnego nie ma sie z tym co spieszyć.

  15. #14
    Niedzielny kierowca Awatar Polarny
    Opis
    było )-: Mondeo 2.o TDCI (RS style)
    Od
    25 Nov 2006
    Mieszka w
    Wrocław
    A czy ktoś może podzielić się kwestią trudności w dostaniu się do katalizatora? Czy w domowych warunkach (czyli brak kanału) jest to możliwe? Bo chętnie bym nawet spróbował zerknąć jak on wygląda.

    Nadal jednak jeszcze poszperam za sposobami mycia katalizatora - mój apel o stary zużyty katalizator jest nadal aktualny. Na wstępie potraktowałbym go myjką wysokociśnieniową (najlepiej z gorącym strumieniem wody).

    W kwesti wykresu z hamowni (tutaj link do posta dla niezaznajomionych), to wydaje mi się, że źle nie będzie. Ale z drugiej strony mam prawie 240k km zrobione, więc katalizator powinien mieć już sporo w sobie.

  16. #15
    Pochłaniacz prostych Awatar steell
    Model
    MKIII
    Silnik
    2.0 130 KM
    Opis
    Mondeo 130KM TDCI
    Od
    02 May 2008
    Mieszka w
    Strzelce Opolskie
    Rozważałem sprawdzenie i czyszczenie katalizatora sposobem domowym. Co do samego wymontowania to, odkręcamy osłonę turbiny /w komorze silnika - 3 śruby/. Mamy dostęp do kata od góry, odkręcamy 4 nakrętki. Teraz musimy wejść pod samochód, przydał by się kanał lub podnośnik kolumnowy. Odkręcamy zakrzywiony odcinek rury wydechowej z plecionką, po dwie śruby z każdej strony, i kolejne dwie śruby mocujące kat do samochodu na takich wspawanych skrzydełkach, teraz katalizator spadnie nam na głowę jak go nie przytrzymamy

    Da się to pewnie i zrobić bez kanału, ale trzeba najechać na jakieś podwyższenie albo podnieść samochód i podstawić coś pod koła żeby sie pod nim położyć, pamiętaj ze to są śruby od wydechu wiec zapieczone na max i lepiej popsikać penetratorem dzień lub dwa wcześniej.

    I szukam dalej informacji o czyszczeniu katalizatora, na necie strasznie ubogo na ten temat. Reasumując chciałbym wyczyścić sobie katalizator, nie wiem tylko jaki środek chemiczny się do tego nada. Nie chcę usuwać katalizatora.

    ---------- Post added at 12:43 ---------- Previous post was at 11:26 ----------

    Jeszcze trochę przemyśleń o czyszczeniu kata.
    Katalizator to praktycznie stalowa rura z wkładką.
    W przypadku TDCI wkładka to blok z porcelany z cieniutkimi kanalikami pokrytymi wewnątrz jakimiś związkami katalitycznymi.
    Katalizator dopala spaliny w wysokiej temperaturze ale dopiero po rozgrzaniu się.
    W przypadku częstych jazd po mieście na krótkich trasach taki katalizator szybciej niż podczas jazdy na długich trasach zapycha się sadzą i zaczyna lekko blokować wydech, w skrajnych przypadkach może nawet uniemożliwić odpalenie auta.

    Teraz co z tgo wynika:
    Teoretycznie po wyjęciu katalizatora i zmiękczeniu osadzonej sadzy powinno dać się przedmuchać kanaliki /o ile nie są zatkane na amen/ kierując strumień powietrza z drugiej strony.
    Problem w tym czym zmiękczyć sadzę tak żeby nie uszkodzić powłoki na ceramicznej powierzchni kanalików.
    Inna opcja, to usuniecie osady niestety wraz z częścią warstwy katalitycznej bez usuwania fizycznego wkładki ceramicznej.
    Teraz trzeba poszukać środka który by to zrobił, wprawdzie nie ma nic co by się stosowało w technice samochodowej, producent przewiduje tylko wymianę, ale znalazłem coś interesującego w chemii gospodarstwa domowego.
    http://sannprofi.com.pl/kuchnia_kominek.htm
    chodzi o ten środek "przypalenia i okopcenia"
    tu jego skład, pytanie tylko czy nie wejdzie w niepożądaną reakcje z warstwa katalityczną
    http://sannprofi.com.pl/arkusze/ARKU..._OKOPCENIA.pdf
    Tyle znalazłem na szybko, może ktoś ma coś lepszego na oku.
    Ostatnio edytowane przez steell ; 05-10-2011 o 12:46
    Mondeo 2,0 TDCI 130kM sedan - TONIC 2004 CB Pesident Johnny I, Densei EC2002 by KONEKTOR, Sirio 5000 turbo
    Mój Grzechotnik

  17. #16
    Niedzielny kierowca Awatar Fietkus
    Imię
    Jakub
    Opis
    MONDEO MK3 1,8l 125KM
    Od
    12 Nov 2010
    Mieszka w
    Antoniów/ Stalowa Wola
    skoro katalizator jest ceramiczny użyj tego do płyt ceramicznych a potraktowanie myjką ciśnieniowa celem wypchania brudu w stron wlotu spalin od silnika spowoduje jego odetkanie. do celów katalitycznych używany jest tlenek platyny dlatego katalizatory są tak drogie. ja na twoim miejscu zobaczył bym tutaj: http://www.lindo.gobex.pl/produkty.html jeśli chcesz kupić nowy katalizator

    Ja osobiście gdy mi się zapchał mój stary to właśnie u nich kupiłem znacznie taniej niż oryginał około 300 złotych i nie wyświetlał się żaden błąd silnika dosłownie tak jak oryginał. ponadto w starym już część filtru tych rureczek odpadła od reszty i dzwoniła podczas pracy po obudowie. żeby dojechać do mechanika musiałem zajechać do najbliższego warsztatu i wywiercić dziurę prze katalizatorem o wielkości 12mm i dało się pomału dojechać ale dźwięk jak amfibia.

    Pozdrawiam.

    Do twojego silnika idzie katalizator EURO2 taki jak sa tutaj http://www.lindo.gobex.pl/Katalizato...2%20Diesel.pdf

    Fajna firma http://bukor.pl/?page=Serwis.php
    Ostatnio edytowane przez Fietkus ; 05-10-2011 o 13:48
    MÓJ tel 793-211-695 PLPD
    zapraszam: http://www.mondeoklubpolska.pl/showt...2001-HB-Silver Dni wolne od pracy 2013

    A to moje marzenie ST220 jak na razie nieosiągalne

  18. #17
    Pochłaniacz prostych Awatar steell
    Model
    MKIII
    Silnik
    2.0 130 KM
    Opis
    Mondeo 130KM TDCI
    Od
    02 May 2008
    Mieszka w
    Strzelce Opolskie
    Ja narazie nie ruszam kata, myślałem raczej o profilaktycznym czyszczeniu bo nie wiem w jakim stanie jest a jak go już wyciągnę do sprawdzenia to wypadało by coś tam przy nim zrobić Ten który pokazujesz jest do wspawywania. W TDCI jest przykręcany i to w bardzo ciekawy sposób, nie jest prosty tylko zagięty.
    Mondeo 2,0 TDCI 130kM sedan - TONIC 2004 CB Pesident Johnny I, Densei EC2002 by KONEKTOR, Sirio 5000 turbo
    Mój Grzechotnik

  19. #18
    Niedzielny kierowca Awatar Fietkus
    Imię
    Jakub
    Opis
    MONDEO MK3 1,8l 125KM
    Od
    12 Nov 2010
    Mieszka w
    Antoniów/ Stalowa Wola
    Zrób fotki przydały by się
    MÓJ tel 793-211-695 PLPD
    zapraszam: http://www.mondeoklubpolska.pl/showt...2001-HB-Silver Dni wolne od pracy 2013

    A to moje marzenie ST220 jak na razie nieosiągalne

  20. #19
    Pieszy
    Opis
    Toyota Corolla
    Od
    16 Sep 2013
    Mieszka w
    Łódź
    Temat trochę przeczasiały, ale może komuś się przyda mój sposób.
    Podchloryn sodu - popularna i łatwo dostępna substancja używana do dezynfekcji, uzdatniania wody itd., jest dostatecznie żrąca, żeby rozpuścić osady sadzy na wewnętrznych elementach katalizatora. Kupujemy 15% roztwór (aktywnego chemicznie chloru - za jakieś 5l zapłacimy 40-60zł), wlewamy do wykręconego katalizatora i płuczemy (wystarcza 15 do 30 minut), wylewamy i za pomocą wysokociśnieniowej myjki wypłukujemy resztki z wnętrza. Pozostaje teraz wysuszyć dokładnie katalizator - używam do tego celu starego odkurzacza Zelmer z rurą podłączoną do wylotu powietrza (też przez 15 - 20 min.). Katalizator pozostawiam w ciepłym i suchym miejscu na kilka godzin, żeby jaszcze podsechł przed montażem. Podchloryn sodu jest żrący, niebezpieczny w takim stężeniu, więc należy się zabezpieczyć - ręce i oczy najbardziej. Jako że rozpuszcza się w wodzie warto mieć pod ręką pełne wiadro - na wszelki wypadek.

Podobne wątki

  1. [MkIII] 15 zamiast 16
    By jachubn in forum Podwozie, zawieszenie, napęd i wydech
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 08-08-2012, 13:28
  2. [MkIII] Katalizator 2,5 V6
    By Magik35 in forum Podwozie, zawieszenie, napęd i wydech
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 10-05-2007, 14:47
  3. [MkII] tdi zamiast td
    By Onu in forum Silnik - Diesel
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post / autor: 08-04-2007, 17:51
  4. ON zamiast Pb
    By hucul in forum Silnik - Zetec, Duratec rzędowy
    Odpowiedzi: 18
    Ostatni post / autor: 31-07-2006, 00:36

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów